Membuat RPP (Rencana Pelaksanaan Pembelajaran) atau Lesson Plan adalah suatu kewajiban yang harus dilakukan guru sebagai bagian dari tugasnya mengajar. Tanpa RPP atau Lesson Plan, guru tidak akan memiliki pedoman dalam proses mengajar sehingga pada akhirnya akan mengalami kesulitan dalam meningkatkan kualitas pendidikan yang dia berikan kepada siswanya.
Dalam PPG (Pendidikan Profesi Guru), menyiapkan RPP / Lesson Plan untuk peer-teaching merupakan salah satu point penting yang harus bisa dilakukan seorang guru. Kesesuaian RPP dengan tujuan dan praktek pembelajaran sangat menentukan keberhasilan guru dalam uji sertifikasi. Meskipun membuat RPP sudah merupakan tugas sehari-hari, masih banyak guru yang dipusingkan oleh RPP agar bisa tampil dengan sebaik-baiknya dalam peer-teaching.
Karena itu, dengan tujuan untuk berbagi, Mister Guru sengaja mempublikasikan salah satu contoh RPP Bahasa Inggris tingkat SMK yang pernah dipakai saat mengikuti PLPG di Universitas Jember (Unej) tahun 2012 yang lalu. Semoga contoh RPP Bahasa Inggris tingkat SMK yang ada disini bisa membantu rekan-rekan guru terutama saat mereka mengikuti PLPG agar bisa lolos sertifikasi.
LESSON PLAN
- School: SMK
- Subject: English
- Class/Semester: XI/3
- Language Skills: Listening
- Text Type: Functional Texts
- Time Allocation: 2 x 45 minutes
A. STANDARD COMPETENCE
Berkomunikasi dengan bahasa Inggris setara level ElementaryB. BASIC COMPETENCE
2.4. Menceritakan pekerjaan di masa lalu dan rencana kerja yang akan datang.C. INDICATORS
- Cognitive
- Product:
- Finding specific information from the oral texts about past events correctly.
- Finding general information from the oral texts about past events correctly.
- Retelling the content of the oral texts about past events correctly.
- Process:
- In small groups, identifying the literal information from the oral texts about past events correctly.
- In small groups, identifying the inferential information from the oral texts about past events correctly.
- In small groups, identifying the language structures in the oral texts about past events correctly.
- Product:
- Affective
- Showing curiosity and cooperative manner in identifying information from the oral texts about past events with the group.
- Listening attentively to the oral texts about past events.
- Showing enthusiasm and communicative manner in retelling the content of the oral texts about past events.
- Psychomotoric
- In groups, identifying the literal information from the oral texts about past events by doing the exercise on the worksheet.
- In groups, retelling the content of the oral texts about past events in the front of the class.
D. LEARNING OBJECTIVES
- Students are able to find specific information from the oral texts about past events correctly.
- Students are able to find general information from the oral texts about past events correctly.
- Students are able to retell the content of the oral texts about past events correctly.
E. LEARNING MATERIAL
- Functional texts: Dialogs
- The use of the Simple Past tense in talking about completed actions or events in the past.
- Asking and responding to Wh-questions and Yes/no questions about completed actions or events in the past.
F. APPROACH/METHOD
- Approach: Cooperative learning
- Method: TBLL - STAD
G. TEACHING-LEARNING ACTIVITIES
No. | Teacher’s Activities | Students’ Activities | Time (mins) |
---|---|---|---|
1 | Set Induction:
| Set Induction:
| 15 |
2 | Main Activities:
| Main Activities:
| 3 3 3 3 5 3 3 3 7 2 5 3 15 5 |
3 | Closure:
| Closure:
| 12 |
H. MEDIA & RESOURCES
- Top Notch TV – Fundamentals, Unit 11.
- Lap top / DVD Player.
- Loudspeakers
The Principal
Thank you for share your article. God bless you.
ReplyDelete